Религия на мира

Текстът е публикуван за пръв път на 08 януари 2015 като статус във фейсбук.

Когато джихадист се самовзриви в автобус в Близкия Изотк, въздъхваме и си казваме: „е, нищо ново, там така правят“. После бързо забравяме за случая до следващия подобен репортаж. Когато радикални ислямисти разпъват хора на кръст и режат глави на християни заради вярата им в Сирия и Египет, пак махваме лековато с ръка и казваме: „е, те тия фанатици са си луди, не можем да помогнем“. Когато обаче това се случи на наша територия и клането се окаже в т.нар. ни „цивилизован свят“, изведнъж започва наистина да ни пука. Най-сетне си даваме сметка, че границите отдавна не са това, което бяха и че онези от изтока, дето се самовзривяват в супермаркети, бият жените си за здраве и колят християни по площадите са всъщност сред нас. Да, това е същият свят – нашият свят, не източният или западният, примитивният или цивилизованият. Границите отдавна са само на картата.

2

Но задайте си един въпрос. Защо не чухме нито веднъж по новините за православен монах, който в пристъп на религиозен фанатизъм да разстреля десетина души, за да угоди на своя Бог? Защо не чухме за будист да се самовзриви в детска градина, за да постигне по-бързо нирвана? Как не се намери един радикал хиндуист, който да направи камикадзе пирует в някой небостъргач от религиозна ревност?

Трябва да престанем с учтивото мълчание и да си кажем истината в очите – има проблем, и то световен проблем, с една определена религия и с начина, по който немалки групи от хора я разбират и изповядват. Очевидно това е ислямът. Очевидно тези хора намират достатъчно основания в свещените си текстове, за да убиват не просто безнаказано, а с парадоксалното очакване за някаква небесна награда за безчинствата си. И тези основания всъщност ги има черно на бяло. Фанатиците не си ги измислят, завещани са им от техния пророк.

Не знам защо специалистите по ислям и миролюбивите мюсюлмани (които все пак познават религията си) мълчат по въпроса. Ако потърсите в интернет, ще видите извадки от над сто пасажа от Корана, които не просто могат да бъдат интерпретирани като призив към насилие и саморазправа, но далеч по-неочаквано би било, ако не ги разбереш като такъв призив (вж.http://www.thereligionofpeace.com/quran/023-violence.htm). Над сто!!! Ама те не ги интерпретирали правилно. Да, кажете това на 12-те жертви от вчера и на семействата им. А и в крайна сметка дали наистина не са ги интерпретирали правилно? И аз мога да чета, а в пасажите от линка, който ви споделям, откривам силно смущаващи моменти. Сверих някои от тях и с различни преводи на Корана на български – да, вътре наистина пише такива неща. Ама то в превода от арабски се губел истинският смисъл. Мда, трябва да се има пред вид, че често в превода се губят и човешки животи… А колко ли мюсюлмани в България четат същите текстове и не ги интерпретират правилно?

Когато в християнството нещо не се интерпретира правилно, се раждат разколи и ереси, а група белобради старци деликатно си разменят словесни удари по църковните събори. Когато в исляма нещо не се интерпретира правилно, загиват хора по брутален начин, падат небостъргачи, гърмят автобуси. Когато някой от неразбиране, лошо възпитание, злорадство или по каквато и да било причина се подиграе с християнската вяра, ревностният християнин или се старае в смирението си да не обръща внимание на това, или дори се моли за този човек Бог да го вразуми, да го заведе към покаяние. Когато някой се подиграе с исляма, ревностният мюсюлманин отива и разстрелва този човек. Не знам, има нещо силно притеснително в това, най-вече защото не е изолиран случай, а тенденция и то дългогодишна. За мен лично ислямът все повече започва да изглежда като една потенциално много опасна за обществото религия и вярвам, че трябва да сме с повишено внимание към това явление, набиращо все повече сила в световен мащаб и имащо подходяща почва за развитие и тук в България. С оглед нещата, които съм чел по темата и с оглед публичното поведение на немалко мюсюлмански групи, което демонстрират от години насам, аз лично в никакъв случай не бих могъл да нарека това „религия на мира“.

Салман Рушди пък се изказа, че религията заслужавала неуважение заради френските събития. Е няма как да се съглася, най-вече заради манипулативната формулировка. Неуважението, г-н Рушди, дължим първо на невменяемите психопати, които използват религията като почва за култивиране на омразата, хомофобията, комплексите и агресията си. И да, не религията по принцип, а конкретно ислямът определено може да бъде опасен и все по-често е, особено в ръцете на психически нестабилни хора. Историята, както и актуалните новини недвусмислено потвърждават това опасение. Бог да прости загиналите във Франция и да пази всички нас от подобни своеволия на самозабравили се фанатици!

11 thoughts on “Религия на мира

  1. Г-н Божанов,

    Следя духовната Ви кариера от доста време и ми се иска да вярвам, че настоящата статия отразява по-скоро някаква моментна горест, която сте изпитали, отколкото цялостно отношение към исляма като „потенциално много опасна за обществото религия“. Няма да се впускам в обяснения на моята позиция, ще задам само няколко въпроса:

    1. „Религията на свой ред за милиарди хора по света е най-съкровено и интимно духовно преживяване. Бог, който както го възприема, е за мнозина единственото семейство, което познават. Публичната подигравка с това определено не ми звучи като много умно решение и не виждам по кой точно начин укрепва устоите на т.нар. „свобода на изразяването”. Това е една криворазбрана, дори по своему извратена „свобода”.“ – Ваши думи от предния пост. Защо веднъж защитавате тази позиция, а след това отделяте специално внимание на това да определяте религията ми като „световен проблем“?

    2. Не смятате ли, че в една шепа България изказвания като Вашето могат да допринесат за така или иначе дълбоката демографска, социална, икономическа и т.н. пропаст между християни и мюсюлмани (нарочно не казвам турци, защото не само те са мюсюлмани)?

    3. Нужно ли е да дискредитирате друга религия, за да докажете правотата на своята? Не, сериозно питам, нужно ли е?

    4. Нарочно ли пренебрегвате зверствата на християнската църква и цензурата над прогресивно мислещите, или те не се броят, защото минало-бешело?

    5. Вие сам възприемате ли се сериозно, когато мнението Ви за цяла една религия се базира на неща, които сте прочели в интернет? За да Ви помогна с бъдещи излямофобски разработки, подарявам Ви този цитат, лично от белите гърди на моя Коран:

    „Кажи [о, Мухаммад]: “О, неверници,
    аз не служа на това, на което вие служите,
    и вие не служите на това, на което аз служа.
    И аз не служа на това, на което вие служите,
    и вие не служите на това, на което аз служа.
    Вие си имате вашата религия и аз имам своята религия.”

    Ето, ислямът може разбира различията и едновременното им съществуване в нашия свят. За съжаление, никой не може да постигне надмощие или облага от този цитат. И сърцето ми кърви от това. Вашето защо не?

    Бог с вам,
    Мартин

    Харесвам

    1. Здравейте, Мартине и благодаря за смисления коментар!
      Разбира се, възможно е да не съм прав или да съм малко краен, но това определено е моето мнение и позиция по този въпрос не от вчера. Чел съм достатъчно по темата, за да си формирам адекватно мнение и не виждам причина да не го изразя. Основното ми опасение по отношение на исляма е самият Коран. Споменавате зверствата в историята на християнството и действително има такива. Съществената разлика е, че те НЯМАТ и никога не са имали религиозно основание в учението на Господ Иисус Христос или в светата Библия. За жалост, както и сам би трябвало добре да знаете, в Корана има не един и два пасажа (над 100 всъщност), които могат да бъдат тълкувани и биват тълкувани от много хора като открит призив към насиелие и нулева толерантност към други религии. Всъщност това не е тайна за никого. Така че, просто обръщам внимание на този категоричен теологически факт, нищо повече. Дали смятам, че в следствие на това умират невинни хора? Определено така смятам. Но дали смятам, че това прави всички самоопределящи се като мюсюлмани лоши или злонамерени хора? Категорично не. По-скоро ми се струва, че повечето мюсюлмани, точно като повечето християни, на практика не познават добре религията си и свещената си книга. И слава Богу май!

      Харесвам

  2. Г-н Божанов,

    Благодаря Ви за бързия отговор. За съжаление не сте успели да отговорите на известна част от въпросите ми, но разбирам, че някои от тях са трудни за отговаряне. Колкото до пасажите, които споменавате, нека сме наясно, че подобни съществуват и в Библията и именно те са служили за оправдаване на неприятни моменти в историята като кръстонсоните походи, инквизицията и заклеймяването на кондомите, като по-съвременен пример. Не го казвам, за да се заяждам, а защото е идентичен пример, от който може да направите паралел между Вашата и другата позиция.

    Радвам се обаче, че споделяте мнението ми, че непознаването на религията е проблемът. Това би била интересна Ваша бъдеща статия тук, например.

    Мартин

    Харесвам

    1. Е, добре, за да не остане съмнение, че искам да отговоря на всеки един от въпросите ти, ето ги по точки:

      1. Защото вярвам, че аргументираното изразяване на адекватно мнение е ценност, която си заслужава отстояването. Да, намирам грозните и неестетични подигравки тип „Шарли“ за абсолютно недопустим, вулгарен, противен и недостоен начин за заявяване на позиция. Но също така намирам калашниковата реакцията на твоите братя по вяра за не по-малко недопустима, вулгарна, противна и категорично недостойна.

      2. „Демографкска, социална и икономическа пропаст“ между християни и мюсюлмани в България? И къде е това по-точно? Дори не разбирам чисто семантично какво трябва да означава словосъчетанието честно казано. Аз лично не наблюдавам каквато и да е пропаст между двете вероизповедания в България, особено пред вид факта, че съм от Разград и имам изключително много наблюдения от първа ръка. Текстът ми има теологически импликации, не политически, икономически или каквито и да било други. Що се отнася до теологията, виж, тук има не пропаст, а бездна и различия от земята до небето между християнство и ислям, но това, вярвам, е тема на отделен разговор и не виждам по кой точно начин теологическите спорове с една предполагаема „религия на мира“ трябва да предизвикват каквито и да било опасения у когото и да било.

      3. Изобщо нямам за цел да доказвам правотата на Христовия завет, дискредитирайки нечии други вярвания. Но определено имам за цел да посоча една потенциална опасност, която наблюдавам не от вчера и на всичкото отгоре имам ясна представа къде се корени проблемът, който превърща тази религия в такава опасност. Да го премълча, за да се харесам на някого или да си спестя критика, не би било особено достойно.

      4. Нека подчертая за пореден път и се надявам да обърнеш внимание този път, защото вече го казах. В учението на Господ Иисус Христос и в Библията НЯМА и никога не е имало религиозни или каквито и да било основания за каквото и да било насилие. Напротив – съветът е дори за враговете си да се молиш, да им прощаваш и т.н. Да, в Стария завет има един-два пасажа, в които са дадени конкретни напътствия на еврейския народ да действа радикално в някакви техни си историчеси военни кампании, но това си е било за онзи момент само и единствено, и няма никакво отношение към поведението на вярващия по принцип. Няма отношение дори към поведението на съвременните евреи. При исляма напътствията, които ще разгледам малко по-долу, не са времево детерминирани и са абстратно отправени към всеки, който чете текста във всяко време. Затова се и тълкуват така от немалко по-радикални групи днес. Колкото до инквизицията, кръстоносните походи (които в сравнение с ислямските религиозни походи за детска игра всъщност) и каквито и да било зверства, асоциирани с християнската религия, те имат общо с политическите и икономически амбиции на определени хора, които се идентифицират с християнството, но не и със самото християнство. Необразоваността на населението е била използвана в средновековието от хора с позиции за реализиране на личните им амбиции, използвайки религията за параван. Днес всички четем Библията и затова няма нито инквизиция, нито кръстоносни походи, нито християни, които да налитат да убиват някого от религиозна ревност – защото знаем от първа ръка, че нашият Господ отрича категорично и най-строго заклеймява подобо поведение, а мястото на хора, които си го позволяват, е адът. Днес вярващият християнин би определил това като демоничено обсебване – само то може да доведе до такива абсурдни постъпки като тези на инквизицията или кръстоносците. В интерес на истината тези „подвизи“ са все в градинката на католическата църква, с която ние православните неслучайно сме в схизма от десет века. Колкото до исляма – там очевидно и днес, когато последователите на тази религия могат много добре да четат и разбират какво четат, се стига до поведение, което в християнството бихме характеризирали като следствие на демонично обсебване. Примерите са изключително много за жалост. Тези хора не са прости, нито луди – те просто ревностно следват предписанията на свещената си книга. Затова казваме, че в исляма ИМА потенциални религиозни основания за насилие, докато в християнството НЯМА такива. Затова и радикалният православен християнин е такъв, който се е отделил от света в уединение, пост и молитва, а не ходи да събаря Америка, да разпъва на кръст иноверци или да разстрелва по улиците карикатуристи.

      5. Тук ще ти отговоря директно с твоята книга, за да видим всички черно на бяло, че явно има немалко противоречия вътре. В тия цитати аз лично не виждам толерантността към другите религии, за която говориш, друже:
      – „И се сражавайте по пътя на Аллах с онези, които се сражават с вас, и не престъпвайте! Аллах не обича престъпващите. И ги убивайте там, където ги сварите, и ги прогонете оттам, откъдето и те ви прогониха! Да заблуждаваш е по-тежко, отколкото да убиваш.“ (Коран 2:191-192) В нашата Библията пък пише „Не убивай“ и „Който нож вади, от нож умира“. Тук на вас ви се казва, че е по-тежко да си в религиозно заблуждение, отколкото да убиеш някого??? И защо се учудваме, че някой тълкува това като призив към насилие??
      – „Желаят и вие да сте неверници, както и те са неверници, за да бъдете равни. И не взимайте ближни от тях, докато не се преселят по пътя на Аллах! А отметнат ли се, хващайте и ги убивайте, където ги заварите -; и не взимайте от тях нито ближен, нито помощник“ (Коран 4:89) Значи, ако приема исляма, за да мога да ти стана ближен, защото иначе явно не съм ти, поне според това, което четем, а после се отметна, ти трябва да ме убиеш, където ме завариш. Не е ли това религиозно основание за потенциално агресивно поведение?
      – „Наказанието за онези, които воюват срещу Аллах и Неговия Пратеник, и се стремят към поквара по земята, е да бъдат убити или разпънати, или да се отсекат ръцете и нозете им кръстом, или да бъдат прокудени от земята [им]. Това за тях е позор на този свят, а в отвъдния за тях има огромно мъчение“ (Коран 5:33) Черно на бяло, друже, не си го измислям, вие го четете и се молите с тия думи. А иначе виждаме радикалите как и днес разпъват на кръстове християни и убиват, нали? И това не си го измисляме. И към това ли трябва да сме толерантни???
      – „Твоят Господ разкри на ангелите: “Аз съм с вас. Подкрепяйте вярващите! Ще вселя Аз ужас в сърцата на неверниците. Бийте ги по вратовете, бийте ги по всички крайници!” (Коран 8:12) И къде е тук толерантността на вашия пророк към другите религии, която ми цитираше? Изглежда се е изпарила, защото в английския превод на този текст евфемизмът „бийте ги по вратовете“ е коректно преведен като „отсечете им главите“, Мартине. Ти за бой по врата чувал ли си? Никой не е. Но за отсичане на врата всички сме чували. Освен това го и гледаме по новините как се случва с днешна дата в редиците на ИДИЛ примерно. Така че, не ми казвай, че няма защо да имаме опасения. Този текст с тези призиви се продава и в България, разпространява се безплатно и у нас. Въпрос на време е определени групи мюсюлмани да се радикализират и да решат, че искат да изпълнят тия повели буквално. Да пази Господ!

      Между другото мога да продължа с примерите, но ще стане цял трактат, понеже Коранът изобилства от такива примери, уви… И ще ти го кажа направо, няма какво да овъртам. Ако такива неща пишеше в Библията, аз нямаше да съм християнин, Мартине, толкова е просто.

      Харесвам

  3. Г-н Божанов,

    Благодаря за отговорите. За втория въпрос разбирам, че наистина не беше теологичен, затова, въпреки изкушението, го оставям настрана.

    С отговора на въпрос 4 Вие реално описвате как и защо Коранът се използва за зверства и честно казано, надявах се този отговор да предизвика емпатия у Вас. Ситуацията сега и тогава е абсолютно идентична, само книгите са други. Повечето плаващи трупове по морската граница на Италия са на братя, които са искали да избягат от войната, защото знаят, че това не е тяхната битка. Но тук пак ще намеся политиката и икономиката, а се разбрахме да не говорим за това.

    Колкото до цитатите, те са извън контекст и Вие знаете това. В първия например, сто пъти преди и след това се споменава да се убива само ако врагът първи напада, но това, уви, сте го пропуснали. Както и за любимия „джихад“ всъщност, никъде не съм виждал досега да се споменава, че трябва да се води първо с перо и т.н.

    Коранът не е „моята книга“ – не съм я писал аз и си давам сметка, че някои от нещата вътре са остарели (както и християните нямате роби вече). И никога не съм убивал неверник. Никога и не съм го усещал като императив от духовния си водач, обществото и семейството си, нито изобщо ми се е предоставяла тази възможност – „виж, в Корана пише, значи убивай“. Що за нелепост?! Никога не съм се молил с тези думи и Ви обещавам, че никой разумен човек не е. Това нима ме прави не-мюсюлманин? Моят Бог не ме обича, защото не убивам? Лол!

    И колкото и да използвате капс лока, всички знаем, че в Библията ИМА „потенциални религиозни основания за насилие“ и то доста ужасяващи на места. Но аз не съм дошъл да рекламирам нещо на гърба на Вашата религия, защото разбирам, че тя е съкровено пътешествие за всеки. Но и няма да си мълча, когато ме смятат за опасност.

    Прочее, защо според Вас Иисус е пророк в исляма? И дали на „нашите“ е говорил различно, отколкото на „вашите“?

    Мартин

    Харесвам

    1. И къде ги има в Библията тези неща, Мартине? Дай да ги видим, защото аз съм я чел и не съм ги открил. В Корана, независимо как го извъртаме, си ги има в изобилие и ги виждаме всички черно на бяло, и може ти в контекст да го разбираш еди-как-си, но, както виждаш от актуалните събития по света, мнозина го разбират като призив към насилие и вярват, че угаждат на религията си с престъпните си действия. А че обикновения мюсюлманин няма никакво намерение да се занимава с насилие и да ходи да избива „неверници“, в това нямам никакво съмнение. То остана да не беше така, извинявай… Остана целият ислямски свят да тръгне да коли и беси християни и иноверци. Тогава май нямаше да има необходимост от статии като тази. Религията може и да е наследство за мнозина, но тя е много повече и съзнателен избор. Може пък да преосмислиш своя във времето. Но се опасявам, че ако си смениш вярата, ще попаднеш под текста на Корана, според който отметналите се трябва да бъдат убивани, където бъдат хванати. Или и тук бъркаме нещо в контекста? Не мисля, друже, не мисля. Аз знам какво говоря и добре разбирам какво чета. А ти знаеш ли какво защитаваш? Колкото до Иса от Корана, това определено не е нашият Господ Иисус Христос, макар авторът на ислямския текст да е заимствал от оригинала и да го е изкривил както нему е било угодно. Но да не навлизаме в това. Обещавам ти да напиша статия специално по тая тема.

      Харесвам

  4. Г-н Божанов,

    Последният ми коментар тук, защото се уморих от нетолерантност, нелюбов и неразбирателство. Пък и виждам как Вие сам, отговаряйки на въпросите ми, разголвате истинската си същност. Не исках това, честно казано, защото, както споменах, Ви следвам от най-ранните Ви прояви като човек, който умее да отваря врати за съзнанието. И дори след неочаквания завой към християнството, не спрях да Ви следя, тъй като и там има много истина, много любов, много добри примери как да заживеем в хармония. И дори религията ми да е друга, никога няма да отхвърля подадена ръка, показана посока. Защото, в крайна сметка, всичко води към Бог. И за вас може да има Иисус евреин, Иисус мюсюлманин, както във вица, но за мен има един, който ни учи на добро и търпение. И ако толкова ни мразите – разделете ги, но това няма да е моята битка.

    Аз знам какво защитавам, г-н Божанов. Защитавам правото си да живея достойно сред хора, които ме мислят за потенциален убиец, само защото името на моя Бог се изписва другояче. Защитавам семейството си от ксенофобски подхвърляния, подклаждани от постове като този. Защитавам правото си да се защитавам.

    Вие, който още взимате хонорари от писанията си, които могат да се сметнат за ерес – какво защитавате?

    И тъй като пожелахте, ето Ви част от нещата в Библията, за които говорих:

    „6 Брат ти, син на майка ти, или синът ти, или дъщеря ти, или жената, която почива на пазухата ти, или приятелят, който ти е като душата ти, ако те изкуси тайно, като рече: Да идем и да служим на други богове, – които нито ти си знаел, нито бащите ти,
    7 измежду боговете на племената, които са около вас, близо при тебе, или далеч от тебе, от единия край на света до другия,
    8 да не се съгласиш с него нито да го слушаш, нито да го пощади окото ти, нито да го пожалиш нито да го укриеш;
    9 но непременно да го умъртвиш; твоята ръка да бъде първа на него, за да го убиеш, и после ръката на всичките люде.
    10 Да го убиеш с камъни, за да умре, защото поиска да те отклони от Господа твоя Бог, Който те изведе из Египетската земя, из дома на робството.“ – Второзаконие 13 глава. Камъни, г-н Божанов, вие представяте ли си как се умира от камъни?

    „22 Да не угнетявате вдовица или сираче.
    23 Защото ако ги угнетите някак, и те извикат към Мене, непременно ще послушам вика им,
    24 и гневът Ми ще пламне, и ще ви избия с нож; и вашите жени ще бъдат вдовици и вашите чада сирачета.“ Изход 22 глава. Слава Богу, майка ми не е вдовица и аз не съм сирак. Още. И като това стане и някой ми каже „да ти е*а майката“ Вашият Бог ще го убие с нож? Сам ще се съгласите, че това е абсурдно.

    „10 Проклет да бъде оня, който върши делото Господно небрежно; И проклет оня, който въздържа ножа си от кръв.“ Еремия, 48 глава. Вие чувствате ли се проклет, че въздържате ножа си от кръв?

    И още много истории от Вехтия Завет как Бог попилява цели семейства, родове, градове, жени, деца, как изисква от вярващите жертвоприношения. Или Вашият Иисус говори за друг Бог?

    Отново подчертавам – не казвам това, за да се заяждам с християнството. Всяка религия има своите срамни и страшни моменти, но важното е накрая да победи светлината в душата. А в конкретния случай не виждам светлина в душата. Не виждам приемане, не виждам прошка, не виджам желание да опитомиш първичното и да се отдадеш Нему.

    Знам, че Библията забранява да приемате подаръци (Изход 23:8), но на изпроводяк Ви подарявам цитат от самата Нея: „И да не угнетяваш чужденеца; защото вие знаете що има на сърцето на чужденеца, понеже и вие сте били чужденци в Египетската земя.“ (Изход, 23:9)

    Бог с вам,
    Мартин

    Харесвам

    1. Уважаеми Мартине, добре си се разровил в Стария завет и добре си забелязал, че тия неща ги има само в Стария завет. Той затова се и нарича „стар“ и затова не си видял, а няма и да видиш християни да следват тия предписания (разбира се, виждаме масово мюсюлмани да следват предписанията, които аз цитирах по-рано и за това става дума в тази статия). Както ти обясних тези радикални библейски повели имат отношение само и единствено към еврейския народ в онзи исторически момент и има добри теологически обяснения за това, на които няма да се спирам тук. Достатъчен е категоричният ФАКТ, че в наши дни няма християни, които да се въоръжават с тия цитати, за да упражняват насилие над някого – що за абсурд… И няма такива, понеже Библията категорично отрича подобно поведение, а нашият Господ ни е дал Нов завет, в който подробно е обяснено на първо място защо е необходим нов завет и т.н.

      Иначе прочувствено си го написал, няма спор, приема се, разбирам те и съм убеден, че не ви е приятно да сте обект на гласно или негласно негативно отношение по тази линия. Но, човече, чия е вината за това отношение? Кой е виновен, че затваряме престъпниците в затвора? Съдията ли, че ги е осъдил или законодателят, че е отредил за крадеца и убиеца килия? Нима всички ние, които сме потенциална жертва на набиращия все по-бясна скорост безумен радикален ислям сме виновни, че онези невменяеми режат глави на поразия? Хайде да не изопачаваме нещата със захаросани думички като толерантност и универсална любов. Къде я тая универсална любов при Боко Харам като избиха преди месец 2000 души в Нигерия заради вярата им? Къде я тая толерантност у представителите на ИДИЛ, които точат ножове за християнски гърла, разпъват на кръст и обезглавяват невинни за закуска? Няма е, друже, никаква я няма нито толерантността, нито вселенската любов. Има едни болни мозъци, въоръжени с религиозни оправдания за абсурдното си и варварско поведение. И категорично отказвам да се стеснявам, че забелзявам и изобличавам това.

      По-скоро искам да попитам какво вие мюсюлманите правите, за да се разграничите от тези луди и да ги изобличите? Те ваши братя ли са? Как вашата многобройна миролюбива общност застава срещу тяхното нецивилизовано поведение? Защо имат картбланш да се развихрят в мюсюлманси държави, ако нямат религиозни основания за това? Къде е мюсюлманското миролюбиво духовенство да анатемоса и отлъчи от вярата тези изверги? Къде са мюсюлмансите политици да направят задруга срещу тези отвратителни терористи? Ето такива въпроси доста ме вълнуват да ти призная. И не допускаш ли, че може би причините за девиацията са наистина в корените на самата религия? Наистина ли не смяташ, че това е възможно? Отворете очи, братя и сестри по плът, защото макар по дух да не сме в един лагер поради свободната ни воля, по плът сме дело на един Бог и родството ни е неотменимо. Пред Него ще отговаряме всички в края на пътя. Дай Боже да можем да застанем без срам пред лицето Му в сетния ни час и като ни пита дали сме били на страната на правдата и истината през живота си, с открита душа и мирна съвест да Му кажем „ДА“.

      Харесвам

  5. Слаб съм в теологията признавам.
    От друга страна съм убеден, че господин Мартин няма да ме заколи/застреля само защото на врата ми виси кръст.
    Лично според мен проблемите не са в свещените текстове писани преди много стотици години в един свят, чиято жестокост ние наистина не можем да си представим. Проблемите са, че тези текстове се използват за насъскване на омраза в името на някакъв много голям интерес, вместо за поощряването на взаимопомощ, взаимоуважение че даже и любов между хората. Не знам дали ислямът има нещо като съвет на най-висшите имами, но ако има защо те не проповядват открито и по всички възможни телекомуникационни канали за спиране на насилието и за възцаряване на мир и любов на земята. Не религията е виновна, а хората, надарени с (или присвоили си) власт независимо дали тя е духовна или политическа.

    Liked by 1 person

  6. Не проповядват, Ангеле, именно заради това, което изтъквам – самите им свещени текстове не им позволяват да проповядват нещо подобно. Християнските го позволяват и затова виждаме именно такива послания от християнския свят. Мюсюлманските задават дълбоки противоречия между самите мюсюлмани и затова виждаме такива противоречиви послания от ислямския свят. Кръвта вода не става. Висшето ислямско духовенство добре познава Корана и знае посланията му, и затова не може да си позволи да заклейми категорично ИДИЛ.

    Средностатистическият светски мюсюлманин може да си го позволи първо, защото не познава добре Корана и второ, защото избира да вярва, че каквото и да пише в свещената им книга, онези, които вършат престъпления с такива основания, явно не тълкуват нещата правилно. Истината е, че в свещената книга на исляма има много подводни камъни и твърде много бомби със закъснител. В Библията категорично няма такива и затова не виждаме такова поведение от християни. Както и по-горе поясних в коментарите – и инквизицията, и кръстоносните походи НЯМАТ религиозни основания и няма нито един ред в Библията, който да може да се изтълкува като оправдание на тези кървави средновековни политически доктрини. Те са резултат от масовото невежество в онези времена (хората просто не са можели да четат, почти никой обикновен човек не е чел Библията и не знае реално какво пише там). Хората са били изключително лесно манипулируеми за политически цели от духовната и политическа върхушка. Днес и инквизицията, и кръстоносните походи са напълно невъзможни, защото християните са чели Библията и знаят много добре, че подобни почини са абсолютно против завета на Иисус Христос.

    При исляма обаче не е така. Кървавият джихад, който много мюсюлмани водят с оръжие в ръка, очевидно има религиозни основания и има твърде много редове в Корана, които могат да бъдат тълкувани като оправдания за подобно поведение и, както е видно за всички, биват тълкувани като такива оправдания от много и немалки групи от хора. Така че тук не става въпрос за някакво несъстояло се модернизиране или „рафиниране“ на исляма. Модернизирането му би означавало почти унищожаването му. За разлика от християнството, ислямът не е собствено духовна, а религиозно-политическа доктрина. Той търси не само уреждане вътрешния живот на човека, но търси и уреждане на външния му, социално-политически живот. Тъкмо този компонент, подправен със средновековната жестокост при регулирането на социо-политическите отношения във времената, когато е писана тази религия, създава изрода, който шества из цивилизования свят днес и всява ужас у всички ни. Ислямът не може да бъде модернизиран, без да бъдат пренебрегнати изключително много възлови аспекти на самата доктрина. Затова не чуваме масова позитивна ислямска пропаганда от духовния им и политически елит. Такава е почти невъзможна.

    И все пак не напълно. Има и положителни примери в тази връзка и без да се замисля посочвам Рамзан Кадиров – президентът на Чеченската република. Разбира се, той не е единствен пример. Има и други такива. Но това не променя факта, че тази религия за жалост винаги ще бъде бомба със закъснител поради самата ѝ същност. Единствено много строги мерки от държавите с доминиращо ислямско население могат да помогнат за управление на риска, така да се каже, но такива мерки не виждаме да се планират и прилагат почти никъде, уви.

    Харесвам

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s